نحوه انتخاب و اهدا ستاره به هتل‌ها

نحوه انتخاب و اهدا ستاره به هتل‌ها

نحوه انتخاب و اهدا ستاره به هتل‌ها

اهدا ستاره یکی از مرسوم‌ترین روش‌های طبقه‌بندی هتل‌ها در سراسر نقاط جهان به حساب می‌آید. این امر به مسافران کمک می‌کند بسته به ضرایط، انتظارات و بودجه خود، مناسب‌ترین هتل‌ها را انتخاب کرده و انتظارات خویش را با خدمات آن‌ها مطابقت دهند. با این حال، سوال اصلی این است که تعداد ستاره‌ها بر چه اساسی تعیین می‌شوند؟ نحوه انتخاب بهترین اقامتگاه‌ها چیست؟ برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه، پیشنهاد می‌کنیم با این مقاله در بلاگ پلتفرم دوسویه آنلاین چنلید همراه شوید.

تعداد ستاره هتل‌ها بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

تعداد ستاره هتل‌ ها براساس امکانات، نحوه ارائه خدمات و امتیازهایی تعیین می‌شوند که در خلال ارزیابی‌های متعدد به هتل‌ها تعلق می‌گیرند. موارد زیر از مهم‌ترین پارامترهایی هستند که در تعیین تعداد ستاره‌های هتل تاثیرگذارند:

هتل های 5 ستاره

توجه به ساختار هتل به معنای در نظر گرفتن تعداد اتاق‌ها، سالن‌های اجتماعات، امکانات رفاهی، بازسازی، نوع معماری و مواردی از این قبیل است. بسیاری از معروف‌ترین هتل‌های موجود در سراسر جهان از قدمتی تاریخی برخوردارند. با این حال، ساختمان این اقامتگاه‌ها به طور منظم بازسازی شده و امکانات رفاهی و بهداشتی آن‌ها مطابق با آخرین استانداردهای موجود به‌روزرسانی می‌شود. بنابراین، قدیمی یا جدید بودن سازه به خودی خود نمی‌تواند در تعداد ستاره‌ها تاثیرگذار باشد.

موقعیت جغرافیایی هتل

موقعیت جغرافیایی هتل و قرارگیری آن در مرکز یا حاشیه شهرها به شکل قابل توجهی در دسترسی به امکانات شهری تاثیرگذار است. با این حال، این امر به تنهایی نمی‌تواند در تعیین ستاره تاثیرگذار باشد. چراکه، بسیاری از گردشگران تفریحی معمولا هتل‌های خارج از شهر را ترجیح داده و تمایل دارند برای مدتی هم که شده از ازدحام زندگی ماشینی فاصله بگیرند. این در حالی است که اغلب صاحبان مشاغل و کارآفرینان در سفرهای تجاری خود ترجیح می‌دهند در هتل‌های مرکز شهر اقامت کرده و به مراکز تجاری و اداری دسترسی داشته باشند.

امکانات رفاهی و تجهیزات هتل

امکانات رفاهی و تجهیزات از مهم‌ترین معیارهای تعیین ستاره هتل به حساب می‌آیند. از این میان، می‌توان به تعداد رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، کیفیت غذا و سایر خوراکی‌ها و همچنین وجود امکاناتی نظیر استخر، سونا، فضای بازی کودکان، آرایشگاه، اسپا و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. به علاوه، تجهیزات موجود در داخل اتاق‌ها هم به شکل قابل توجهی در تعیین ستاره تاثیرگذار خواهند بود. به عنوان مثال، برخی از بهترین هتل‌های دنیا علاوه بر تهویه مطبوع، تلویزیون، کتری، سشوار و مینی بار به جزئیاتی نظیر نوع تشک‌ها، بالشت‌ها و جنس ملحفه‌ها نیز توجه کرده و محصولات بهداشتی، عطریات، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های متنوعی را از بهترین برندها برای میهمانان خود انتخاب کرده و در اتاق‌ها قرار می‌دهند.

تعداد پرسنل و نحوه ارائه خدمات

تعداد پرسنل و نحوه ارائه خدمات یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در تعیین ستاره به حساب می‌آید. بالا بودن تعداد کارکنان هر بخش، احتمال ارائه سریع‌ترین و بهترین خدمات ممکن را افزایش خواهد داد. بنابراین، تعداد کارمندان هتل تنها زمانی ارزشمند خواهد بود که با بهترین روش‌های خدمات‌رسانی همراه باشد.

تجربه کاربری

با گسترش شبکه‌های اجتماعی و پلت‌فرم‌های نظرسنجی، تجربه کاربری به یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در جذب مخاطب و اهدا ستاره تبدیل شده است. این روزها، اغلب مسافران تجربیات مثبت و منفی خود را درباره هتل‌ها و اقامتگاه‌ها به سادگی با سایرین به اشتراک می‌گذارند. بنابراین، تلاش برای بهبود تجربه کاربری به شکل قابل توجهی می‌تواند در افزایش امتیاز هتل تاثیرگذار باشد.

آموزش و مدیریت

ارائه خدمات بهینه به عواملی نظیر فراهم کردن فرصت کافی برای آموزش و نظارت جدی بر انجام امور بستگی دارد. برای این منظور، لازم است کارکنان هتل در دوره‌های آموزشی مختلف حضور یافته و فعالیت‌های آن‌ها به بهترین نحوی مدیریت شود. این عوامل در کسب رتبه بالاتر و ستاره‌های بیش‌تر تاثیرگذار خواهد بود.

چطور به هتل ستاره می دهیم

داشتن ستاره‌های بیش‌تر چه مزایایی را به همراه خواهد داشت؟

با توجه به آن چه گفته شد، اهدا ستاره‌ها به رعایت استانداردها و برخورداری از برخی امکانات بستگی داشته و می‌تواند در تعیین مخاطبان هتل موثر باشد. رتبه‌بندی براساس ستاره معمولا به منظور راهنمایی مسافران انجام می‌شود. این موضوع در افزایش یا کاهش نرخ مراجعه به هتل و رزرواسیون آن تاثیرگذار بوده و میزان درآمدزایی و سوددهی آن را تعیین خواهد کرد. به علاوه، بالا رفتن تعداد ستاره‌ها به معنای موفقیت در ارائه دوره‌های آموزشی و نظارت بهتر بر ارائه خدمات بوده و می‌تواند به ارتقاء مهارت‌های فردی و گروهی کارکنان کمک کند.

رتبه‌بندی براساس کاربرد هتل

در مواردی، هتل‌ها براساس کاربرد و نوع مخاطبان خود درجه‌بندی می‌شوند. از این جمله، می‌توان نمونه‌های زیر را نام برد:

هتل‌های تجاری (Business Hotels)

این هتل‌ها غالبا در مراکز شهرهای تجاری بزرگ احداث شده و معمولا از امکانات مطلوبی برخوردارند. تجار، بازرگانان، مدیران و کارکنان ارشد سازمان‌ها و شرکت‌ها از اصلی‌ترین مخاطبان این اقامتگاه‌ها به حساب می‌آیند.

هتل‌های فرودگاهی (Airport Hotels)

این دسته از هتل‌ها بیش‌تر برای مسافران ترانزیت، خدمه پرواز یا کارمندان فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده و از امکانات قابل قبولی برخوردارند.

هتل آپارتمان‌ها (Apartment Hotels)

این گروه از هتل‌ها برای مسافرانی در نظر گرفته شده‌اند که برای مدتی طولانی در مقصد اقامت خواهند داشت. امکانات و راحتی این اماکن تا حدودی مشابه منزل بوده و در عین حال، خدمات یک هتل در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

استراحتگاه‌ها و هتل‌های تفریحی (Resort Hotels)

هتل‌های تفریحی برای ارائه خدمات و اسکان گردشگرانی در نظر گرفته می‌شوند که به قصد تفریح و سپری کردن اوقاتی خوش سفر می‌کنند. این اقامتگاه‌ها عمدتا در مجاورت مراکز تفریحی بنا شده و به مناظر زیبا و امکانات ویژه دسترسی دارند.

ستاره هتل

هتل‌های تاریخی (Heritage Hotels)

هتل‌های تاریخی معمولا در بناهای قدیمی، قلعه‌ها و کاخ‌ها احداث شده و مقصد مناسبی برای گردشگران خارجی و دوست‌داران فرهنگ و تاریخ کشورها به حساب می‌آیند. از ویژگی‌های این اقامتگاه‌ها می‌توان به سبک خاص معماری آن‌ها اشاره کرد.

هاستل‌ها (Hostels)

هاستل‌ها در واقع، خوابگاه‌هایی ارزان‌قیمت هستند که امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه را به صورت اشتراکی در اختیار میهمانان خود قرار می‌دهند. کوله‌گردان از اصلی‌ترین مخاطبان این مراکز اقامتی به حساب می‌آیند.

هتل‌های درمانی (Clinical Guest Hotels)

این دسته از هتل‌‌ها معمولا در مجاورت مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها احداث شده و از امکانات ویژه برای بیماران و افراد کم توان برخوردارند. برخی از افراد برای انجام جراحی و پیگیری روش‌های درمانی مسافت‌های طولانی را پشت سر گذاشته و برای مدت قابل توجهی، باید تحت نظر پزشک معالج خود باشند. این افراد به سادگی می‌توانند در هتل‌های یاد شده اقامت کرده و دوران نقاهت خود را سپری کنند.

سخن آخر

با توجه به آن چه گفته شد، نحوه انتخاب و اهدا ستاره به هتل‌ها به عواملی نظیر امکانات، تجهیزات، خدمات، تعداد کارکنان و برخی عوامل دیگر بستگی دارد. مجموع موارد یاد شده در نوع مخاطبان اقامتگاه‌‌های گردشگری، قیمت‌گذاری و سودآوری هتل‌ها موثر خواهد بود.

رزرو هتل شرکتی در چنلید

آخرین مطالب مجله

نوشته‌های مشابه بیشتر

بهترین اپلیکیشن های سفر
بهترین اپلیکیشن های سفر
امروزه، فناوری های دیجیتال و رسانه ای، تقریبا تمامی ابعاد زندگی ما را دستخوش تغییر قرار کرده اند و تقریبا هیچ کار روزمره ای نیست که نتوان آن را از طری...
اهمیت پشتیبانی آنلاین در وب سایت ها
اهمیت پشتیبانی آنلاین در وب سایت ها
خدمات مشتریان بخشی جدایی ناپذیر از هر کسب و کاری است، صاحبان مشاغل کوچک این بخش را بیشتر خودشان مدیریت می کنند، در حالی که مشاغل متوسط ​​و بزرگ یا به ...
معرفی هتل الماس ۲
معرفی هتل الماس ۲
معرفی هتل الماس ۲ | مشهد هرساله میزبان زائر و گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری است، علاوه بر بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) مشهد از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی...
تاثیر تکنولوژی در پیشرفت شرکت های خدمات مسافرتی
تاثیر تکنولوژی در پیشرفت شرکت های خدمات مسافرتی
تا دهه 1980 بود که بسیاری از مشاغل قادر به داشتن رایانه های داخلی نبودند تقریبا فعالیت دیجیتال بسیار محدود بود و پیشرفت خاصی در تکنولوژی شرکت های مساف...