شیراز کجا بریم؟

شیراز کجا بریم؟

شیراز کجا بریم؟

شیراز کجا بریم؟ «خوشا شیراز و وضع بی‌ مثالش / خداوندا نگه دار از زوالش » حافظ، شاعر ارجمند قرن چهاردهم و اهل شیراز، شعری را سروده است که برای بسیاری آنرا به شعار غیررسمی پایتخت فرهنگی ایران تبدیل کرده اند.

شیراز که به شهر عاشقان شهرت دارد سرزمینی پر از دیدنی است. اعتقاد بر این است که شیراز زیباترین شهر توریستی ایران است. شیراز نیز یکی از بزرگترین شهرهای ایران است. مرکز استان فارس است و در منطقه کوهستانی زاگرس با آب و هوای معتدل واقع شده است. از نظر جغرافیایی از غرب به کوه درک و از شمال به کوه های بمو، سبز پوشان، چهل مقام و بابا کوهی محدود می شود.

باید گفت شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران است که القاب زیادی به آن نسبت داده اند، مثلاً شهر عاشقان و به این دلیل است که شیراز زادگاه شاعران بزرگی چون حافظ و سعدی است.این شهر جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی نیز دارد که شما به آنها علاقه مند خواهید شد. مردم شیراز واقعا خونگرم هستند. سفر به شیراز می تواند یکی از خاطره انگیزترین سفرهای شما باشد.

شیراز کجا بریم؟

شیراز شهری است غرق در تاریخ و شعر است و باید در رأس برنامه سفر هر گردشگری قرار گیرد.بیش از 2000 سال است که شیراز به عنوان مرکز تمدن ایران شناخته شده است. این شهر پایتخت ایران در زمان سلسله زندیان و مسلماً مهم‌ ترین شهر جهان اسلام در قرون وسطی بوده است.پس جای تعجب نیست که مرکز استان فارس یکی از محبوب ترین مقاصد ایران است.

برای یافتن کارهایی که باید در شیراز انجام دهید مشکلی نخواهید داشت. در خیابان‌ هایش بگردید، در باغ‌ هایش گم شوید، در بازار خرید کنید، مساجد خیره‌ کننده را تحسین کنید.چه عاشق تاریخ، چه شعر، چه هنر یا طبیعت باشید، شیراز برای همه سلایق جاذبه ای برای ارائه دارد.

به دلیل آب و هوای معتدلش می‌توانید در هر فصلی به این شهر سفر کنید، اما اگر می‌خواهید تمام آنچه شیراز به آن معروف است را تجربه کنید، در بهار سفر کنید. تجربه لذت بردن از بوی یاس موجود در هوا، بلبل و چای شکوفه پرتقال را خواهید داشت.

برای تجربه و تماشای کامل‌ تر تاریخ ایران، باید به خارج از شیراز بروید و از تخت جمشید دیدن کنید. مجموعه تخت جمشید با شکوهی که برای به نمایش گذاشتن ثروت و قدرت امپراتوری ایران طراحی شده است و وجود آن بیش از 2500 سال پیش مستند شده است!

معرفی جاهای دیدنی و گردشگری شیراز

بازار وکیل

بازار فوق‌ العاده فتوژنیک وکیل، بازار اصلی شیراز و دارای صدها مغازه و غرفه است. این بازار مکانی برای خرید ، ادویه جات، جواهرات، و کالاهای خانگی است. با برخورد به چایخانه ها، حیاط ها، کاروانسراها و حمام سنتی، ممکن است برای گشت و گذار در کل بازار وکیل به بیش از یک بعد از ظهر نیاز داشته باشید. سقف‌ های طاق‌ دار نمونه‌ ای از معماری قرن هجدهم زندیان است همچنین بازار وکیل فضای خنک و دلپذیری دارد و میتوانید ساعت ها در این مکان جذاب وقت بگذرانید.

Channelead.ir

باغ ارم

شیراز به خاطر پرورش باغ‌ های نابش معروف است و باغ ارم بی‌ نظیر الگوی دقیق این نوع باغ هاست . باغ ارم در باغ‌ های گیاه‌ شناسی دانشگاه شیراز قرار دارد و مملو از درختان سرو، پرچین‌ های اصلاح‌ شده و بوته‌ های رز است. در مرکز آن یک استخر کوچک و یک کاخ باشکوه از دوران قاجار قرار دارد، اگرچه بازدید این بنا برای عموم بسته است.این باغ درست در شمال رودخانه خشک و روبروی دانشگاه واقع شده است.

Channelead.ir

مقبره شاه چراغ

مقبره شاه چراغ آرامگاه زیبای دو تن از برادران امام هشتم شیعیان است.حیاط مرکزی دارای یک آبنما در مرکز آن است و فضای داخلی حرم دارای کاشی کاری آبی و بی نظیر ایرانی است و نمای داخلی آینه کاری شده که فضای خیره کننده ای برای همه بازدید کنندکان از این بنا را به وجود اورده است به همین دلایل مقبره شاه چراغ یکی از زیباترین مکان های شیراز است.

Channelead.ir

مسجد نصیرالملک

نرسیده به شاه چراغ، مسجد نصیرالملک که به مسجد صورتی نیز معروف است، یکی از بناهای معروف شیراز است. مسجد دوره قاجار که در سال 1888 تکمیل شد، به خاطر فضای داخلی رنگارنگ و دلپذیرش مشهور است پنجره‌ های شیشه‌ ای رنگارنگ، کاشی‌ ها و طاق‌ های رنگ‌آمیزی شده ظریف و پر نقش و نگار، و فرش‌ های ایرانی بی‌ شماری فضای عجیب مسحور کننده ای را ایجاد می‌کند که نمی‌توان حیرت‌انگیز نشد. هر زاویه از مسجد نصیرالملک با رستون‌ هایی که با ظرافت حکاکی شده‌اند،قرار  گرفته اند.

نصیرالملک که برای گردشگران بیشتر با نام مسجد صورتی شناخته می شود، یک بنای معماری باورنکردنی است و به لطف پرتوهای خورشیدی که به داخل نفوذ می کند، شهرت یافته است.برای دیدن طلوع خورشید که از پنجره‌ های شیشه‌ای رنگارنگ زیبا می‌گذرد، صبح زود برسید، و خواهید دید که چرا ده‌ ها عکاس و بازدید کننده هر روز به این مسجد سرازیر می‌شوند.هنگامی که عکس های خود را گرفتید، به بیرون بروید و حیاط زیبا را تماشا کنید. این مسجد به دلیل کاشی های صورتی زیبا که دیوارها را مزین کرده فضایی آرامش بخش و منحصر بفرد به آن بخشیده است، و به همین دلیل با سایر مسجدهای ایران متفاوت است.

Channelead.ir

آرامگاه حافظ

حافظ بی‌ تردید محبوب‌ ترین و مورد احترام‌ ترین شاعر در کانون وسیع ادبیات فارسی است. ایرانیان از هر قشری ، می توانند ابیات او را بنا به احوالات خود (قصه ای کوتاه یا شعری عاشقانه ) نقل کنند. آرامگاه او در باغی در شمال شرقی شیراز قرار دارد. بیش از یک جاذبه گردشگری، به عنوان یک مکان زیارتی برای علاقه مندان او در سراسر جهان تبدیل شده است، از چایخانه محل بازدید کنید، و در حین پرسه زدن در محوطه های وسیع، به نکات ظریف نبوغ او فکر کنید.

Channelead.ir

آرامگاه سعدی

سعدی شاعر قرن سیزدهم پیشرو حافظ و یکی از گرامی ترین نیاکان شیرازی های امروزی است. بسیاری از عبارات صریح او به مقام ضرب المثل دست یافته اند و او به دلیل سادگی شعرهایش بسیار مورد تحسین همگان قرار گرفته است. آرامگاه او کمتر از حافظ شلوغ نیست، و در نزدیکی آرامگاه حافظ قرار دارد به طوری که میتوان در یک روز هر دو آرامگاه را بازدید کرد. چایخانه زیرزمینی پس از گشت و گذار در باغ رز و درختان سرو، مکانی مطبوع برای شادابی به خود ارائه می دهد.

Channelead.ir

پرسپولیس

تخت جمشید پایتخت تشریفاتی و باشکوه امپراتوری هخامنشی از 2500 سال پیش بوده است. این مکان که توسط اسکندر مقدونی غارت شد، نشان دهنده اوج دستاوردهای سیاسی و معماری ایران باستان است.ویرانه های چشمگیر به چند ساعت بازدید نیاز دارند.

Channelead.ir

نقش رستم و نقش رجب

بازدید از آرامگاه های صخره ای و نقش های برجسته نقش رستم و نقش رجب بسیار لذت بخش است. نقش رستم متشکل از چهار مقبره عظیم است که بر روی صخره‌ ساخته شده‌اند. در زیر برخی از نقش برجسته‌ های سنگی را مشاهده می‌کنید که پیروزی‌ های مختلف امپراتوری ساسانی را نشان می‌دهند، مانند زانو زدن امپراتور روم والیریان در برابر شاپور اول. چهار نقش برجسته ساسانی دیگر را می‌توانید در نقش رجب، که تنها پنج دقیقه با نقش رستم فاصله دارد، مشاهده کنید.

Channelead.ir

پاسارگاد

آخرین توقف در سفر یک روزه شما به خارج از شهر باید پاسارگاد باشد، مرکز سیاسی هخامنشی که قبل از تخت جمشید است. اما وقار چشمگیر آرامگاه باستانی کوروش کبیر، که اکنون توسط زمین‌های خشک احاطه شده است، چیزی از زیبایی هایی این مکان با شکوه کم نکرده است.کوروش کبیر موسس امپراتوری هخامنشی، که مقبره او بر روی پله های وسیعی ساخته شده است و گویا اسکندر مقدونی پس از فتح تخت جمشید، از آن بازدید کرده است.

Channelead.ir

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان که در مرکز شهر قرار دارد، در قرن هجدهم توسط بنیانگذار سلسله زندیه، کریم خان ساخته شد.کریم خان ارگ شیراز را پایتخت خود کرده بود، یکی از پروژه‌ های بلند پروازانه عمرانی کریمخان در این شهر بود. این قلعه مرتفع و مستطیل شکل، دارای چهار برج مدور (که در طول تاریخ به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفته است) است داخل این بنا بسیار شگفت انگیزتر از از بیرون ارگ است. پس از ورود به داخل، می‌توانید از سایه درختان مرکبات و قطره های ملایم استخر مرکزی، قبل از بازدید لذت ببرید.

Channelead.ir

کجا در شیراز اقامت کنیم؟

برای اقامت در شیراز می توانید در هتل های مجلل و زیبای شیراز اقامت کنید.برای رزرو هتل در شیراز مشتریان شرکتی ما میتوانند با عضویت در پلتفرم چنلید از مزایایی رزرو آنلاین هتل بهرمند شوند.

در شیراز چی بخورم؟

کلام پلو محبوب ترین غذای محلی شیراز است که بهترین نوع آن را می توانید در رستوران صوفی میل کنید. علاوه بر کلام پلو، غذاهای محلی دیگری مانند شکرپلو، دوپیازه آلو، لاری کباب، آش سبزی و آش کارده در شیراز طبخ می شود. فراموش نکنید که آنها را امتحان کنید. آش سبزی نوعی آش سبزی است که در شیراز طبخ می شود و به عنوان صبحانه سرو می شود. اگر می خواهید این نوع سوپ و دیگر سوپ های محلی شیراز را امتحان کنید، کافی است صبح زود به رستوران شمس بروید.

اگر به خوردن کباب علاقه دارید می توانید به رستوران سنتی شرزه بروید. انواع کباب های عالی در آنجا سرو می شود، رستوران نیز محیط بسیار خوبی دارد. رستوران هفت خوان یکی دیگر از رستوران های بزرگ شیراز است که هفت طبقه دارد و می توانید انواع غذاها را در آن میل کنید. رستوران هفت خوان به دلیل سرو حلوای خوشمزه شیرازی نیز معروف است. رستوران های شاطر عباس، شاندیز، برنتین، باغ راز و نیلوفر از بهترین رستوران های شیراز هستند.

رزرو هتل شرکتی در چنلید

آخرین مطالب مجله

نوشته‌های مشابه بیشتر

آشنایی با اصطلاحات هتلداری
آشنایی با اصطلاحات هتلداری
همانطور که میدانید هتل‌ها اماکنی بین‌المللی هستند که اگر بخواهید در این صنعت به عنوان مدیر یا مسؤل بخشی از هتل مشغول به کار شوید، باید با اصطلاحات هتل...
عجایب هفتگانه جدید دنیا
عجایب هفتگانه جدید دنیا
مطمئنا تا به حال درباره عجایب هفتگانه جهان شنیده اید و تا حدودی با آن ها آشنا هستید. طبق یک آمار در سال 2007 میلادی و با رای مردمی این عجایب هفتگانه ت...
تاثیر نیروی انسانی در صنعت گردشگری و رزرواسیون
تاثیر نیروی انسانی در صنعت گردشگری و رزرواسیون
با توجه به این موضوع که آموزش نقش پررنگی را در هر صنعتی ایفا می کند و تاثیر نیروی انسانی در صنعت گردشگری و رزرواسیون بسیار زیاد است، صنعت گردشگری نیز ...
معرفی 7 مورد از برترین سیستم های بوکینگ هتل
معرفی 7 مورد از برترین سیستم های بوکینگ هتل
در سفرهای خارجی و بین المللی یکی از دغدغه های ذهنی مسافر محل اقامت در کشور مقصد است و باید قبل از اقدام به سفر این دغدغه حل و محل اقامت مشخص شود، در و...