?>

آشنایی با اصطلاحات هتلداری

مونا عرب
انتشار
سه شنبه, 07 اردیبهشت 1400
دسته بندی
بلاگ

هشتگ ها

اینستاگرام چنلید

صفحه چنلید را در اینستاگرام دنبال کنید و تصاویر و ویدیوهای خود را با هشتگ #چنلید در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دنبال کنید +

همانطور که میدانید هتل‌ها اماکنی بین‌المللی هستند که اگر بخواهید در این صنعت به عنوان مدیر یا مسؤل بخشی از هتل مشغول به کار شوید، باید با اصطلاحات هتلداری شوید. کلماتی که معمولاً معادل فارسی برای آن‌ها موجود نیست. چنلید مسئولیت خود میداند که در وب سایت خود اطلاعات جالبی را با شما به اشتراک بگذارد. در این مقاله ی تولید شده توسط تیم تولید محتوای پلتفرم دوسویه آنلاین خدمات اقامتی چنلید می‌خواهیم آشنایی شما را با برخی از مهم‌ترین اصطلاحات هتلداری و معانی آن‌ها را بیشتر کنیم.

چک این(check-in) و چک اوت(check-out) مهمترین اصطلاحات هتلداری

اولین مورد از اصطلاحات هتلداری که در بدو ورود به هتل با آن را می‌شنوید، «چک این» است. این اصطلاح به معنای ورود به هتل و تحویل اتاق است که معمولا ساعت 14 انجام می‌شود. برای تخلیه‌ی اتاق نیز عبارت «چک اوت» استفاده می‌شود که معمولا در ساعت 12 ظهر اتفاق می‌افتد و به معنای تحویل اتاق به پرسنل و خروج از هتل است.

آشنایی با اصطلاحات هتلداری

مینی بار

بسیاری از هتل‌ها در یخچال‌های اتاق‌هایشان خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی سرو می‌کنند که به مینی بارMini Bar مشهور است. مینی بار در ایران معمولاً شامل آب معدنی، آب میوه، پسته و… است که در یخچال اتاق نگهداری می‌شود. البته فراموش نکنید که در صورت استفاده از مینی بار، هنگام چک اوت هزینه‌ی آن (به جز آب معدنی) از شما دریافت می‌شود.

سیستم توزیع جایگزین (Alternative Distribution System)

سیستم توزیع جایگزین یا ADS در هتل‌داری به روش‌های عرضه خدمات هتل از راه‌های غیرمستقیم مثل رزرو اتاق‌ها به صورتی اینترنتی گفته می‌شود.

موجودی (Availability)

موجودی یا در دسترس بودن، به معنای تعداد اتاق‌های موجود یک نوع خاص در یک تاریخ خاص است. مثلا در تاریخ 20 اردیبهشت، 10 اتاق توئین و 6 اتاق دبل در هتل موجود است.

نرخ متوسط روزانه (Average Daily Rate)

نرخ متوسط روزانه یا ADR ، میانگین نرخی است که برای هر اتاق در یک روز محاسبه شده است. این نرخ، از تقسیم درآمد واقعی روزانه کل اتاق‌ها بر تعداد آن به دست می‌آید. به این شکل، می‌توان مشخص کرد که اتاق‌های فروخته‌شده با چه نرخ متوسطی به فروش رفته‌اند.

متوسط مدت اقامت (Average Length of Stay)

منظور این اصطلاح که به ALOS نیز شناخته می‌شود، متوسط اقامت افراد در هتل است که از حاصل تعداد شب‌های اتاق بر تعداد رزرو به دست می‌آید.

بهترین نرخ موجود (Best Available Rate)

در اصطلاحات هتلداری، به بهترین نرخی که تمام میهمانان می‌توانند برای خرید هر اتاق دریافت کنند، بهترین نرخ موجود یا BAR گفته می‌شود.این نرخ می‌تواند با توجه به ساعات مختلف و روزهای مختلف ایام هفته متغیر باشد.

علوم هتلداری

سیستم رزرواسیون مرکزی (Central Reservation System)

سیستم CRS، برنامه‌ای که برای رزرو و چینش اتاق و یا فروش سایر خدمات هتل به کار می‌رود. این برنامه، کانال‌های مختلف فروش مانند BE، آژانس‌های طرف قرارداد و موارد مشابه را پشتیبانی می‌کند. وظیفه‌ی این سیستم، رزرو و فروش است.

شارژ( Charge)

شارژ به عملیاتی گفته می‌شود که بار مالی دارد که در زمان اقامت میهمان در صورت استفاده از خدمات هتل اتفاق می‌افتد. مانند: اقامت در اتاق، استفاده از رستوران، استفاده از کافی‌شاپ یا مجموعه ورزشی.

محدودیت در خروج از هتل (Close to Departure)

محدودیتی که هر هتل می‌تواند برای خروج در هر روز ایجاد کند. در صنعت هتل‌داری، به طور مثال هتل می‌تواند محدودیتی اعمال کند که اگر میهمانی در روز 1 فروردین رزرو کرد و تمایل داشت تا دوم فروردین اتاق خود را تحویل دهد، هتل می‌تواند بگوید روز دوم فروردین خروج از هتل نداریم و اگر بخواهید برای‌تان رزرو انجام شود، باید هزینه شب دوم فروردین را نیز پرداخت کنید. به چنین محدودیتی، Close to Departure گفته می‌شود.

نوشو

گاهی اتفاق می‌افتد که مسافر به موقع به هتل نمی‌رسد و اقامت شب اول را از دست می‌دهد، در این زمان اصطلاحاً می‌گویند که اتاق نوشو شده و هزینه‌ی این شب از حساب مسافر کسر می‌شود و در اغلب اوقات قابل بازگشت نیست. عده‌ای از افراد نمی‌دانند نوشو چیست و به همین دلیل دچار ضرر می‌شوند. لذا به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما برنامه‌ریزی دقیق برای سفر خود انجام دهید تا به موقع به هتل محل اسکان برسید و هزینه‌ای از دست ندهید.

البته نوشو فقط مربوط به هتل نیست، در خدمات هوایی نیز کاربرد دارد. نوشو شدن پرواز چیزی است که اگر با آن آشنا نباشید، شاید با مشکل مواجه شوید و زمان و هزینه‌تان را از دست بدهید. نوشو شدن پرواز زمانی اتفاق می‌افتد که مسافر به موقع به پرواز نرسد و آن را از دست بدهد. معمولاً در این صورت مسافر هزینه‌ی بلیط را از دست می‌دهد و قابل بازگشت به مسافر نیست.

آلترناتیو (Alternative)

شاید برایتان پیش آمده باشد که اتاقی را رزرو کرده‌اید، بعد از رسیدن به هتل، اتاق شما به دلایل مختلفی مانند تعمیرات و… تغییر می‌کند و یک اتاق دیگری به شما داده می‌شود. به این اتفاق که معمولاً با کسب رضایت میهمان انجام می‌شود، آلتارناتیو(Alternative) گفته می‌شود. این عبارت که به عنوان یکی از مشهورترین اصطلاحات تخصصی هتل‌داری شناخته می‌شود.

محدودیت در ورود به هتل( Closed to Arrival)

محدودیتی که در زمان ورود به هتل، توسط یک عامل کنترلی جهت رزرو در یک روز خاص ایجاد می‌شود و در زمان‌هایی که تعداد اتاق‌های موجود هتل، به مرز بحرانی برسد، کاربرد داشته باشد. به این شکل که رزرو برای سیستم رزرواسیون، یک روز خاص را رزرو نمی‌کند و میهمانان نمی‌توانند برای آن روز اتاق رزرو کنند.

درخواست خانه داری

Date Roll

در اصطلاحات هتلداری، رویدادی است در آن تاریخ تغییر می‌کند. به این معنا که با تغییر تاریخ، بار مالی برای واحدهای مختلف ایجاد می‌شود. مثلاً میهمانی که در اتاق اقامت دارد، یک شب هزینه اقامت بیشتر در هتل شارژ می‌شود. به واسطه این اتفاق، سایر بخش‌های هتل مانند رستوران نیز شارژ خواهد شد. معمولاً در هتل‌ها عملیات Date Roll توسط حسابرس شیفت شب و در بین ساعت 2 تا 4 بامداد صورت می‌گیرد.

فولبرد، هافبرد و  BB

یکی دیگر از اصطلاحات تخصصی هتلداری، فول برد است که طی آن، هتل علاوه بر اتاق و ارائه خدمات ، سه وعده صبحانه، ناهار و شام را نیز در اختیار میهمانان قرار داده که هزینه‌های آن همراه با اتاق است و صورت جداگانه دریافت نمی‌شود.

Half Board نیز عبارتی است که در صنعت هتلداری استفاده می‌شود و به خدمات هتل همراه با ناهار و یا شام اشاره دارد. به این معنا که میهمان علاوه بر صبحانه رایگان، می‌تواند از ناهار و یا شام رایگان نیز به انتخاب خود استفاده کرده و هزینه‌ی اضافه پرداخت نکند. شاید عبارت BB را شنیده باشید. این اصطلاح به خدمات اصلی هتل یعنی تخت و صبحانه اشاره دارد که در طی اقامتان از بابت صبحانه رایگان خیالتان راحت خواهد بود.

فولیو (Folio)

منظور از فولیو، مجوعه‌ای از هزینه‌های شارژ شده توسط یک میهمان و یا یک شرکت است که در حساب او منظور می‌شود. در واقع به واسطه‌ی فولیو، می‌توان حساب میهمان را از هر نظر بررسی کرد.

سیستم مدیریت دارایی‌ها (Property Management System)

سیستم مدیریت دارایی‌ها که به اختصار PMS گفته می‌شود، عبارت است از برنامه جامع هتل‌داری که تمامی عملیات مانند چک این(check-in)، چک اوت(check-out)، فولیو و… را مدیریت و اجرا می‌کند. این سیستم می‌تواند با سایر برنامه‌ها مثل CRS (سیستم جامع رزواسیون) در ارتباط باشد.

درخواست خانه داری (Housekeeping Request)

به هرگونه درخواست برای مرتب کردن اتاق‌ها گفته می‌شود.

همرسانی:

نوشته‌های مرتبط

زیباترین روستاهای گردشگری ایران...

گردشگران و طبیعت گردان ایرانی، به خوبی می‌ دانند که این کشور پهناور، سرشار از جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوع است که هرگز نباید از آنها غافل شد. روستا...

معرفی هتل های هانوی ویتنام...

یکی از زیباترین کشورهای آشیای جنوب شرقی، ویتنام نام دارد و هانوی پایتخت، و دومین شهر بزرگ آن است که با 3 هزار کیلومتر مربع مساحت و 7 میلیون نفر جمعیت ...

نیاز به دریافت مشاوره دارید؟

ما به شما کمک خواهیم کرد تا خدمات مورد نیاز خود را در حوزه اقامتگاه‌های داخلی دریافت کنید

Channelead Contact