چارتر از آشناترین واژههایی است که در حوزه گردشگری بهکار میرود و به معنای خرید عمده یا اجاره کامل محصولات یا خدمات تامینکنندگان صنعت گردشگری در بازه زمانی خاصی است. احتمالا شما هم اصطلاح هواپیما یا قطار چارتر را شنیدهاید. با این حال، لازم است بدانید این تکنیک تنها به صنعت حملنقل محدود نبوده و در تمام زمینههای مسافرتی کاربرد دارد. از آن میان، میتوان به چارتر اتاقها، تختخوابها، رستورانها و سایر تسهیلات هتل اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با مفهوم تامین کنندگان چارتری هتل، پیشنهاد میکنیم با ما در این مقاله از مجله ی پلتفرم دوسویه آنلاین خدمات اقامتی چنلید همراه شوید.
تامینکنندگان چارتری هتل چه کسانی هستند؟
تامینکنندگان چارتری هتل گروهها و سازمانها، نهادها یا آژانسهایی هستند که بالا رفتن عرضه و پایین آمدن تقاضا را در صنعت گردشگری تعدیل میکنند. این گروهها تجهیزات و امکانات هتلها را در آفسیزن (Off-Season) یا فصول کم مخاطب سال به صورت پکیج یا عمده و برای بازه زمانی مشخصی خریداری یا اجاره کرده و در زمان تعیین شده در اختیار مشتریان قرار میدهند.
این امر، برای آژانسهای گردشگری با ایجاد صرفه اقتصادی و سوددهی همراه خواهد بود. از طرف دیگر، با انجام این کار هتلها و مراکز گردشگری هم در خلوتترین مواقع سال میتوانند درآمدزایی داشته و با وجود سود کمتر، گردش مالی ایجاد کنند. همچنین سازمان ها نیز می توانند رزرو هتل سازمانی و شرکتی را با قیمت بهتر داشته باشند.
آشنایی با مفهوم چارتر هتل
به عنوان مثال، فرض کنید یک سازمان قرار است در یکی از فصلهای شلوغ سال میزبانی سمینار، کنفرانس یا دوره آموزشی خاصی را برعهده گرفته و از سایر همکاران خود هم برای شرکت در این رویداد دعوت به عمل آورد.
طبیعتا، در آن فصل بهخصوص که اصطلاحا های-سیزن (High-Season) نامیده میشود، قیمت اتاقهای هتل و سایر خدمات به مراتب بیشتر از آف-سیزن خواهد بود. به همین دلیل، سازمان مذکور با هتل مورد نظر قراردادی منعقد کرده و کلیه اتاقهای هتل را برای فصل آتی پیش خرید میکند.
با توجه به حجم بالای خرید، قیمت تمام شده به مراتب پایینتر از نرخ اصلی خواهد بود. این موضوع، درباره آژانسهای گردشگری هم صدق میکند. درست مانند مثال قبل، برخی آژانسهای گردشگری در زمانهای خلوت با بعضی هتلها قرارداد بسته و تعداد قابل توجه یا کل اتاقهای هتل را پیش خرید میکنند. این امر به معنای خرید با قیمتی پایینتر از نرخ واقعی هتل در زمان تعیین شده است.
مزایای چارتر هتل برای آژانسهای مسافرتی
مزایای چارتر کردن برای آژانسهای مسافرتی را میتوان چنین برشمرد:
- خرید عمده با پایینترین قیت
- اطمینان از توانایی برآورده کردن نیازهای مشتری در فصول پرمخاطب
- توانایی قیمتگذاری با نرخ بالاتر در فصل فروش
- سودآوری
مزایای چارتر برای هتلها
مزایای چارتر برای هتلها را میتوان چنین برشمرد:
- فروش عمده در بازههای زمانی خلوت
- ایجاد گردش مالی در کل سال
- اطمینان از پر شدن هتل در مواقع شلوغ سال
- دسترسی به سود مطلوب
- توانایی پوشش دادن هزینههای جاری
مزایای چارتر هتل برای گردشگران
بسیاری از آژانسهای گردشگری، خدمات چارتر را به صورت پکیجهای ویژهای به مشتریان ارائه میدهند. به عنوان مثال، گردشگران میتوانند یک بسته مسافرتی شامل بلیت هواپیما، اقامت در هتل برای مدت مشخص، سرویس رفتوآمد به هتل، سرویس رفتوآمد به اماکن تفریحی و تجاری، تخفیف هزینه پارکهای آبی، پیستهای اسکی و بسیاری موارد دیگر را به صورت یکجا دریافت کنند. مزایای چارتر هتل برای گردشگران عبارت است از:
- دسترسی به پکیجهای جالب
- صرفه اقتصادی
- اطمینان از دسترسی به مجموعه قابل توجهی از امکانات و خدمات
نحوه قیمتگذاری تامین کنندگان چارتری هتل
چارتر هتل، هواپیما، قطار و سایر امکانات مسافرتی به آژانسهای گردشگری اجازه میدهد تا در زمان موعود، قیمتها را براساس میزان تقاضا تعیین کنند. به این ترتیب، مراکز یاد شده در بازههای زمانی مشخص میتوانند نرخ خدمات و امکانات را تغییر داده و در مواردی، به شدت کاهش دهند. این امر خصوصا در موارد فول چارتر (Full Charter) مصداق دارد.
چالشهای چارتر هتل برای مسافران
مهمترین چالشهای چارتر هتل برای مسافران از این قرار است:
- برنامهریزی و تعیین مدت اقامت در هتل توسط تامینکنندگان چارتری انجام شده و مسافران به دلخواه خود نمیتوانند آن را تغییر دهند. یعنی، گردشگران به هیچ عنوان نمیتوانند زمان اقامت در هتل را بیشتر یا کمتر کرده یا زمان Check in یا Check out خود را تغییر دهند.
- برخلاف حالت عادی، قیمت هتل متغیر بوده و تا فصل ارائه چارتر نمیتوان از آن اطمینان یافت.
- در حالت چارتر، بازگشت وجه امکانپذیر نخواهد بود. یعنی، اگر به هر دلیلی برنامه سفر شما تغییر کرده یا لغو شود نمیتوانید رزرواسیون هتل را کنسل کنید.
- در حالت چارتر، هزینه اقامت در هتل و بهرهمندی از امکانات پکیج برای کلیه گروههای سنی یکسان خواهد بود. این در حالی است که در شرایط عادی، هزینه اقامت کودکان به مراتب پایینتر از بزرگسالان است.
چارتر هتل و ارائه تخفیفهای ویژه
در مواردی، قیمت پکیجهای چارتر به طرزی باور نکردنی پایینتر از بازار است. این امر، ممکن است مسافران را با تردید مواجه کند. البته، بسیاری از گردشگران هم از چنین موقعیتی استفاده کرده و با نازلترین قیمت، بهترین خدمات را دریافت میکنند! سوال اصلی این است که دلیل این امر چیست؟ یک آژانس یا تامین کننده چارتری هتل چگونه میتواند چنین قیمتهای ارزانی را ارئه دهد؟
پاسخ این است که تامینکنندگان چارتری، قیمت هتلها را از مدتها قبل پرداخت میکنند. به این ترتیب، عدم تکمیل ظرفیت هتل در بازه زمانی تعیین شده میتواند با ضرر و زیان سنگینی همراه باشد. بنابراین، در برخی مواقع سال، به ویژه در پایان فصول پرمخاطب (High-Season) با پدیده پکیجهای مسافرتی بسیار ارزانقیمت مواجه میشوید.
سخن آخر
با توجه به آن چه گفته شد، میتوان دریافت تامینکنندگان چارتری هتل براساس مولفههایی نظیر عرضه و تقاضا و زمان عمل میکنند. عملکرد این افراد در فصلهای خلوت سال هم گردش مالی ایجاد کرده و علاوه بر صنعت گردشگری، برای مسافران و مشتریان هم مزایای قابل توجهی را به همراه دارد. به خاطر داشته باشید، قیمت هتلها و پکیجهای چارتر شده در انتهای فصل سفر به مراتب ارزانتر خواهد بود. بنابراین، در چنین مواقعی مسافران با خیال راحت و با نازلترین قیمت میتوانند از بهترین امکانات بهرهمند شده و سفری خاطرهانگیز را تجربه کنند.