سیستم توزیع جهانی ابزاری اولیه در آژانسهای مسافرتی است. در صورتی که با صنعت گردشگری آشنا هستید، احتمالا بارها اصطلاح GDS به گوشتان خورده و یا با این سیستم کار کردهاید، اما سیستم توزیع جهانی چیست و چرا در صنعت سفر اهمیت دارد؟ در این مقاله میخواهیم GDS را توضیح دهیم و موارد استفاده از آن را بیان کنیم. به یاد داشته باشید به کمک پلتفرم دوسویه آنلاین چنلید می توانید به عنوان یک آژانس و یا شرکت به صورت اعتباری رزرو هتل سازمانی داشته باشید.
GDS چیست؟
GDS (Global Distribution System) شبکه یا پلتفرمی است که به آژانسهای مسافرتی و مشتریانشان این امکان را میدهد که به اطلاعات مورد نیاز سفرشان اعم از هتلها، پروازها و سایر اطلاعات مشابه دسترسی داشته باشند، گزینههای مختلف را با هم مقایسه کنند و آنها را خرید کنند. به زبان سادهتر، سیستم توزیع جهانی یا GDS یک پلتفرم است که در صنعت گردشگری کاربرد دارد. این سیستم به آژانسهای خدمات مسافرتی و گردشگری این امکان را میدهد که بتوانند به شکل بهتری اطلاعات مورد نیاز سفر را به مسافران، توریستها و گردشگران را دریافت و انتقال دهند.
به همین وسیله، امروزه بسیاری از شبکههای GDS در فروش جهانی میلیاردها دلار درآمد ایجاد میکنند. GDS تمام این خدمات را در سه بخش رزرواسیون (هواپیماییها، هتلها و حمل و نقل زمینی مانند کرایه خودرو و…) به هم ارتباط میدهد. سه سیستم GDS مهم وجود دارد: Travelport (Galileo, Apollo, Worldspan)، Amadeus (آمادئوس) و SABRE .
شیوه کار سیستم توزیع جهانی
نحوه کار سیستم توزیع جهانی به این شکل است که مشتریان آژانسهای هوایی و گردشگری قادر هستند به تمام اطلاعات ضروری و کاربردی برای سفر خود دسترسی پیدا کنند. اطلاعات مانند پروازهای موجود به مقصد مورد نظر، هتلهای مختلف برای اقامت، اماکن تفریحی و گردشگری و… . مشتریان به واسطه سیستم GDS میتوانند پروازهای مختلف را بررسی و مقایسه کرده و در این زمینه تصمیم بهتری بگیرند.
نتیجه نهایی سیستم توزیع جهانی افزایش کیفیت سفرهای مسافران و گردشگران است. علاوه بر آن، اثراتی مبنی بر افزایش رقابت سالم بین آژانسها و شرکتهای ارائه دهنده خدمات گردشگری دارد تا شرکتها بتوانند با ایجاد رقابت سالم، خدمات بهتری ارائه دهند.
اهمیت GDS برای آژانسهای مسافرتی
بگذارید این مفهوم را با یک مثال ساده توضیح دهیم. فرض کنید در دهه 1950 میلادی هستید و در یک اتاق بزرگی حضور دارید که میزهای دایرهای در پیش روی شماست. افرادی که اطراف هر میز نشستهاند، کارمندان رزرواسیون شرکت هواپیمایی هستند. یک درخواست برای صدور بلیت از طرف مشتری به این اتاق میرسد. مسؤل مربوطه سعی میکند پروازی را روی یک صفحه در حال چرخش در هر میز، رزرو کند. این صفحه مدوّر، حفرههایی دارد که کارتهایی را در خود جای داده است. حالا تصور کنید که هر کارت، یک پرواز هواپیما باشد.
برای جواب دادن به درخواست مشتری، یک کارت را انتخاب و به نشانه این که این صندلی رزرو شده است، آن را علامتگذاری میکنید. یک بلیت به صورت دستی نوشته میشود و تماس تلفنی با مشتری نیز در طول مدت برقرار است. سپس کارت مذکور، به حفرهی خودش برمیگردد. فرایند این رزرواسیون بین دو تا سه ساعت طول کشیده است.
با تلاش تیم American Airlines (AA) and IBM امروزه سیستمهای GDS مدرن، نسبت به این سیستمهای دستی گذشته کاملتر شدهاند و در نتیجه، با مشارکت این شرکتها اولین سیستم مبتنی بر کامپیوتر صنعتی یعنی SARBE ایجاد شد.
امروزه شرکتهای مسافرتی، آژانسهای هواپیمایی و وبسایتهای فروش آنلاین بلیت از سیستمهای توزیع جهانی پیچیدهتری برای جستجوی بهترین نرخ سفر و اقامت برای مشتریانشان استفاده میکنند. به این ترتیب، آژانسها زرروهای ایرلاینها و هتلها را برای مسافران در همان لحظه انجام میدهند و مسافران بعد از بررسی، رزروشان را در یک دقیقه انجام خواهند داد.
آیندهی سیستم توزیع جهانی یا GDS
رزرواسیون از طریق سیستم توزیع جهانی در طول چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است، اما با این حال کارشناسان معتقدند تا سالهای آینده منسوخ و از رده خارج خواهد شد. البته مانند بسیاری از تکنولوژیها و سیستمهای نرم افزار محور، میتواند تکامل پیدا کند.
جیدیاسها میتوانند به جای اینکه فقط به وسیله شرکتهای مسافرتی استفاده شوند، تبدیل به یک ابزار رزرواسیون مستقیم به شکل مشارکتی شوند. تکنولوژی میتواند راه حلهای جدیدی را برای کاربردیتر و مفیدتر کردن اطلاعات برای مشتریان ایجاد کند و آن را توسعه دهد.
همانطور که گفته شد، دو مورد است که بر نقش سیستمهای توزیع جهانی تاثیر میگذارد، رشد وب سایتهای مسافرتی آنلاین است که مقایسه قیمتها و افزایش فشار توسط شرکتهای هواپیمایی و دیگر ارائه دهندگان خدمات مسافرتی را به منظور ایجاد رزرو به طور مستقیم از طریق وبسایتهای خود.
برای مثال، برای دریافت پول اضافی، طی چند سال گذشته، بسیاری از خطوط هوایی به مسافران فشار آوردند تا بلیطهای خود را به طور مستقیم از وب سایتهای هواپیمایی خریداری کنند. برخی از خطوط هوایی حتی هزینههای اضافی برای بلیطهای رزرو شده از طریق یک سیستم توزیع جهانی را به جای وبسایت هواپیمایی تحمیل میکنند.
مشکلات استفاده از GDS برای هتلهای ایران
متأسفانه یکی از ضربههای سنگینی که بابت عدم فراهم بودن زیرساختهای لازم برای استفاده از GDSها در هتلهای ایرانی، به صنعت گردشگری وارد شده است، با هیچ چیز قابل جبران نیست.
GDSها در سطح جهان به قدری قدرتمند هستند و بازدید کنندههای زیادی دارند که به محض تعریف هتل و نوع اتاقهای شما بر روی آن، مشخصات هتل شما در معرض دید چند ده میلیون مسافر خارجی از نقاط جهان قرار خواهد گرفت که میتوانند به راحتی بر روی هتل شما رزرو انجام دهند.
عمده مشکلات فراهم نبودن زیرساختها در کشور ما عبارت است از:
- عدم امکان واریز وجه توسط کارتهای اعتباری بینالمللی مانند گرینکارت و مسترکارت و… که گردشگران خارجی نمیتوانند هزینه رزرو خود را به ما پرداخت کنند.
- تحریم بودن ایران توسط برخی از شرکتهای معتبر GDS.
- آشنا نبودن هتلداران محترم با این سیستم بینالمللی.
- تخصصی بودن روال رجیستر یا ثبت مشخصات هتل در این سیستم.