تا دهه 1980 بود که بسیاری از مشاغل قادر به داشتن رایانه های داخلی نبودند تقریبا فعالیت دیجیتال بسیار محدود بود و پیشرفت خاصی در تکنولوژی شرکت های مسافرتی مشاهده نمیشد. آژانس های مسافرتی نیز از این قاعده مستثنا نبودند. آژانس های مسافرتی با استفاده از تجربه سفر شخصی، شرکت در رویدادهای صنعت، مرور بروشورها و ایجاد روابط شخصی با فروشندگان اطلاعات و معلومات کسب می نمودند تا بتوانند توصیه های مناسب را به مشتریان ارائه دهند. علاوه بر این، رزرو امکانات سفر اغلب از طریق تلفن یا از طریق نمابر انجام می شد.
پیشرفت فن آوری و تکنولوژی شرکت های مسافرتی اکنون اجازه می دهد تا به صورت آنلاین تحقیق و رزرو و تأیید انجام دهند. نمایندگان فروش دیگر نیازی به نگهداری پرونده های کپی شده ی ندارند و همچنین مجبور نیستند زمان زیادی را برای جمع آوری پرداخت از مشتریان و بازپرداخت موجودی به فروشندگان صرف کنند. رزرو، پرداخت و تأییدها می تواند به سرعت به صورت آنلاین مدیریت شود و اطلاعات از طریق ایمیل برای مشتری ارسال شود. این موارد بخشی از تاثیر تکنولوژی در پیشرفت شرکت های خدمات مسافرتی هستند که در زیر بیشتر به آن ها خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.
مهم ترین تاثیرات تکنولوژی شرکت های مسافرتی
امروزه، تأثیر فناوری بر آژانس های مسافرتی از طرق مختلفی احساس می شود، مدتهاست که دیجیتال سازی راهی عالی برای ارتقا، کارایی و تقویت عملکرد عملیاتی است. این واقعیتی است که اکنون فعالان صنعت سفر از آن آگاه هستند و از این فناوری های نوظهور برای تغییر تجربه مشتری استفاده می کنند. از طرف دیگر، دستیارهای هوشمند مجازی به طور فزاینده ای در دستگاه های تلفن همراه و برنامه های پیام رسان ادغام می شوند و این اطمینان را می دهند که آژانس های مسافرتی می توانند یک سرویس کاملاً درخواستی را ارائه دهند که باعث خوشحالی بیشتر مشتریان شود.
تحول در بخش مسافرت به معنای افزایش سرعت و ایجاد چابکی برای تشخیص و پاسخگویی به نیازهای مشتری بهتر از گذشته است. همه ی این موارد در مورد شادتر ساختن مشتری و اطمینان از رشد درآمد و همچنین تبدیل تجارت به یک تجارت سودآور تر است. اگرچه شرکت های زیادی در این بخش هنوز با ساختارهای سازمانی قدیمی روبرو هستند اما اکنون زمان تحول و نوسازی است و قطعاً داشتن یک سیستم مدیریت گردشگری پایه ای برای تأمین خواسته های جدید بسیار در رشد روند کار موثر خواهد بود.
واقعیت این است که اکنون فرصت های باورنکردنی فراوانی برای رشد در دسترس است، که امکان دسترسی به مخاطبان بیشتر و درآمد بهتر را فراهم می کند. امکان تولید سرنخ های بهتر و فروش بالاتر اجازه می دهد تا تمام آژانس های مسافرتی در دنیایی جدید، با تکنولوژی بهتر و رقابتی تر زنده بمانند، از جمله تاثیراتی که تکنولوژی در پیشرفت شرکت های خدمات مسافرتی داشته است به شرح زیر هستند:
نمایندگی های مسافرتی مستقر در خانه
گرچه مفهوم آژانس های مسافرتی مستقر در خانه جدید نیست، اما فناوری کار در خانه را برای متخصصان سفر بسیار آسان کرده است. برخی از آژانس های مسافرتی مستقر در خانه، مستقل هستند و برخی دیگر با آژانس های میزبان قرارداد می بندند. به طور کلی تکنولوژی و فناوری، مشاوره ی مشتریان، تحقیق درباره گزینه های سفر و رزرو محصولات سفر را برای کارمندان مستقر در خانه آسان کرده است.
رقابت از طریق وب سایت های رزرو سفر
در اواسط دهه 1990، اولین سایت های رزرو آنلاین سفر،شروع به کار نمودند. علاوه بر این آژانس های مسافرتی مشهور، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، اقامت در هتل، تورها و … را به صورت آنلاین به فروش می رساندند. با توجه به این مساله که امکانات فوق توانایی تحقیق و رزرو مستقیم محصولات سفر را برای خریداران ایجاد کرد،برخی از آژانس های مسافرتی از به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی از گردونه ی کار خارج شدند.
اینترنت اشیا
فناوری به حدی پیشرفت کرده است که از طریق اینترنت می توان به همه چیز متصل شد. اینترنت اشیا با ساده سازی فرآیندها و بهبود تجربه مشتری، به صنعت مسافرت و جهانگردی کمک فراوانی کرده است. برای مثال، ردیاب چمدان برای خطوط هوایی و سیستم های خودآزمایی هتل ها از جمله این موارد هستند.
رزرو آنلاین
هم میزبانان مسافرتی و هم مهمانان از پیشرفت فناوری بهره مند شده اند. اکنون هتل ها و تورها می توانند مشتریانی از سراسر جهان را بپذیرند و حتی رزرو و پرداخت را به صورت کاملا آنلاین داشته باشند. روند رزرو و لغو اکنون بسیار آسان تر است و فقط با یک کلیک انجام می شود. چنلید، پلتفرم دوسویه آنلاین خدمات اقامتی یکی از این راه های تسهیل رزرواسیون هتل و اقامتگاه است.
اتوماسیون
پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال 2023، مصرف کنندگان در سراسر جهان 85٪ از معاملات خود را بدون نماینده انجام می دهند. کاربران با چت بات صحبت می کنند تا درخواست های خود را برطرف کنند و ایمیل های خودکار تأیید کننده اطلاعات رزرو هستند. هوش مصنوعی برای کشورهای گردشگر محور که مجبورند از مناطق مختلف زمانی استفاده کنند، بسیار مفید است.
سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)
GIS داده های مربوط به یک منطقه خاص را ذخیره و تجزیه و تحلیل می کند. همچنین نوعی نقشه مجازی ایجاد می کند که افراد در صنایع مختلف از آن استفاده می کنند. از محبوب ترین برنامه ها جهت پیدا کردن راه ها می توان به Google Maps و Waze اشاره کرد.
تصور کنید که اکنون مسافرت چقدر راحت تر است وقتی می توانید از برنامه های GIS برای یافتن راه خود در کشورهای خارجی استفاده کنید. کشورهایی که سیستم حمل و نقل پیچیده ای دارند با ایجاد برنامه هایی که جزئیات برنامه قطارها را به روز کرده و خیابان های پرترافیک را شناسایی کرده اند، از این سیستم بهره مند می شوند و به گردشگران کمک می کنند از برنامه های مسافرتی گرفته تا اعلام حضور در اینترنت، بدون ارتباط فناوری و ارتباط با سایر نقاط جهان، سفر بسیار ناخوشایند خواهد بود. همانطور که دهه جدیدی را شروع می کنیم، بیایید نگاهی به چگونگی انقلابی که فناوری در صنعت مسافرت و گردشگری ایجاد کرده است ، بیاندازیم:
تحقیقات سفر
قبل از اینترنت، مصرف کنندگان اغلب به توصیه آژانس های مسافرتی و همچنین کشتی های تفریحی، هتل ها، رستوران ها و سایر جاذبه ها اعتماد می کردند. مجلات مسافرتی، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و راهنماهای سفر چاپی از دیگر منابع اطلاعاتی بودند.
اما با پیشرفت تکنولوژی سرانجام، شرکت های هواپیمایی، هتل ها و فروشندگان مسافرتی شروع به راه اندازی وب سایت های شخصی خود کردند که حاوی اطلاعاتی در مورد محصولات سفر، از جمله عکس، ابعاد اتاق، قیمت ها و درج بسته بود. در نتیجه، بسیاری از مسافران دیگر برای اطلاع از گزینه های سفر خود با آژانس مسافرتی تماس نمی گیرند.
استعلام قیمت
وقتی مصرف کنندگان فهمیدند که می توانند به صورت آنلاین قیمت سفر را پیدا کنند، شروع به مقایسه فروشگاه می کنند.
تغییرات کمیسیون
سهولت رزرو آنلاین بلیط هواپیما یا از طریق الکترونیکی منجر به حذف یا کاهش شدید کمیسیون های بلیط هواپیما می شود. این تغییر ناراحتی گسترده ای را در تجارت آژانس های مسافرتی ایجاد کرد که متکی به این کمیسیون ها بودند.